Omaľovánky pre dospelých: Objavte v sebe skryté dieťa

IZU.SK Omaľovánky pre dospelých

Na pultoch kníhkupectiev sa čoraz častejšie objavuje nový druh kníh- omaľovánky pre dospelých. Ak sa vám to vidí detinské, vedzte, že takého zošity sa vo svete predávajú už pár rokov s obrovským úspechom. Omaľovánky sa dokonca využívajú aj na terapeutické účely. A práve o tom, ako tieto obrázkové knižky dokážu obohatiť aj váš život, sa dozviete v tomto článku.

Všetko sa to začalo v roku 2011, kedy istý britský vydavateľ požiadal ilustrátorku Johannu Basford o načrtnutie skíc do detskej knihy omaľovánok. Johanna vtedy dostala skvelý nápad nakresliť ilustrácie zamerané pre dospelých. Našťastie sa jej podarilo presvedčiť vydavateľa a svetlo sveta uzrela prvá dospelácka omaľovánka, ktorej sa do dnešného dňa predalo po svete viac než dva milióny výtlačkov. V čom teda spočíva jej úspech?




IZU.SK Johanna Basford a jej zbierka ilustrácií
Johanna Basford a jej zbierka ilustrácií

Dospelácke omaľovánky sa od tých detských líšia predovšetkým komplikovanosťou obrázkov s veľkým počtom detailov. „V prvom rade si treba uvedomiť, že ľudské oko dospelého človeka je oveľa viac trénované než oko dieťaťa.“ vysvetľuje Marti Faist, baltimorský terapeut špecializujúci sa na liečbu umením. „Dokáže tak lepšie spracovať náročné tvary. Množstvo detailov prinúti dospelého zastaviť sa a obraz dopodrobna preskúmať- upúta tak jeho pozornosť. Zároveň sa vie na ilustráciu pozrieť ako na celok. Dieťa naopak potrebuje jednoduchšie obrázky, ktoré nie sú až tak preplnené informáciami- čím je detailov viac, tým im dieťa rozumie menej.“

Svoje zohráva aj motorika. Vypĺňať veľké plochy je pre dospelého príliš veľká “nuda” a tak v hlave začne riešiť svoje každodenné starosti a problémy. Ak však pracuje na zložitom obrázku, viac sa musí sústrediť na koordináciu rúk a uvažovať nad prevedením a výberom farieb. To všetko si vyžaduje pozornosť mozgu, ktorý viac “nemá čas” riešiť problémy. Výsledkom je, že sa človek upokojí a zároveň dosiahne pocit, že vytvoril niečo hodnotné, estetické.

IZU.SK Omaľovánky pre dospelých pomáhajú relaxovať
Omaľovánky pre dospelých vám pomôžu zbaviť sa stresu

Prvé štúdie naznačujú, že vyfarbovanie pomáha zredukovať stres. Omaľovánky sú totiž plné symetrických geometrických tvarov a vzorov, ktoré uvoľňujú pocity úzkosti. Prečo tomu tak je, zatiaľ vedci nevedia zdôvodniť. „Keď vyfarbujete obrázky, vaše telo a myseľ sa zjednotia a pracujú v harmónii. Vlastne to možno prirovnať k meditácii“, dodáva Marti. A nie je jediný. Už Carl Jung, slávny švajčiarský psychiater, využíval pred viac než sto rokmi kreslenie a vyfarbovanie ako relaxačné techniky.

Omaľovánky sú tiež veľmi praktickým spôsobom, ako sa uvoľniť a oddýchnuť si. Samotná Johanna Bradford priznáva, že od vydania svojej prvej knihy ju kontaktovalo veľa ľudí, od právnikov po zaneprázdnené matky, a všetci si pochvaľovali, ako dobre im vyfarbovanie pomohlo zrelaxovať. Táto jednoduchá, opakujúca sa činnosť dokáže totiž pefektne “vypnúť” hlavu.

Výhoda vyfarbovania je aj v tom, že ho zvládne prakticky každý. Zatiaľ čo na kreslenie či maľovanie treba mať značnú dávku talentu, pri omaľovaní niet čo pokaziť. Navyše, vytvoriť z čistého papiera hotový obraz môže byť frustrujúce. V prvom rade je tu otázka, čo vlastne nakresliť. A ako naschvál inšpirácia nie a nie prísť. Keď už človek niečo konečne nakreslí, vzhľadom na nedostatok skúseností a citu v ruke, je svojím výtvorom väčšinou sklamaný. Ak teda aj pri samotnom tvorivom procese zaznamenal pozitívne pocity, rýchlo ich nahradí rozčarovanie.

IZU.SK Na vyfarbovanie netreba mať žiadne špeciálne schopnosti
Na vyfarbovanie netreba mať žiadne špeciálne schopnosti… iba zopár pasteliek

Omaľovánky sú naopak oveľa dostupnejšími- kto o sebe vyhlasuje, že je umelecký antitalent, väčšinou nemá problém vyšrafovať pár políčok. To vo svojej praxi využívajú aj viacerí terapeuti. Pochvaľujú si, že klient nemá mentálny blog voči danej aktivite, čo pomáha rýchlejšie priniesť prvé úspechy.

Vyfarbovanie sa dokonca používa aj ako podporná experimentálna metóda pri liečbe depresie. Okrem toho, že sa pacient musí sústrediť na niečo iné, než na svoje temné myšlienky, narába s farbami, ktoré pozitívne vplývajú na náladu. Dokončenie obrázku zase prináša zadosťučinenie, že pacient stále dokáže vytvoriť niečo zmysluplné a hodnotné.

Pri omaľovaní si takisto zlepšíte jemnú motoriku a skvalitníte prepojenie medzi rukou a mozgom. Zapracuje aj vaša kreativita a fantázia. Vyfarbovanie preto možno považovať za vstupnú bránu k ušľachtilejším formám umenia.

Za skromnými omaľovánkami sa toho skutočne skrýva oveľa viac, než by sa na prvý pohľad zdalo. Rozhodne dajte šancu tomuto novému koníčku. Na internete nájdete aj veľa predloh zadarmo- stačí ich len vytlačiť a zastrúhať pastelky. Ako hovorí Marti Fraist, v každom z nás drieme večné dieťa a ak mu raz dáte do ruky farbičky, už ich viac nepustí!

  • Chcete si skúsiť vymaľovať omaľovanky aj vy ?  IZU.SK pre vás pripravil vytlačiteľnú e-knihu omaľovánok zadarmo. 
    Kniha omaľovánok



Comments

comments

Diskusia

Komentuj

Zadana emailova adresa nebude zverejnena !


*